Recenzie: Mayerling de Claude Anet

mayerling

„Se iubeau. Între ei se ivise acea intimitate sufletească, atât de rară, atât de preţioasă, acea afecţiune deosebită care uneşte mult mai puternic oamenii decât orice alte legături oficiale, şi iată că se şi ridica ceva izvorât din adâncul veacurilor, o sumă de convenţii, un haos de reguli învechite, absurde, perimate, destul de puternice însă, destul de mari pentru a constitui o barieră de netrecut. Nu se vor putea vedea decât pe ascuns, smulgând destinului scurte clipe necontenit primejduite… Ce viitor!”

Mic rezumat: Romanul lui Claude Anet prezinta tragedia care a lovit imperiul Austro-Ungar la Mayerling. Printul mostenitor Rudolf, fiul imparatului Franz-Iosef si al Imparatesei Elizabeth a Bavariei s-a sinucis, luand-o cu el in cealalta lume si pe Baroana Maria Vetsera.

Citate: „Intinsa pe pat, Maria Vetsera, acoperita cu trandafiri. Fulgeratoarea moarte o surprinsese in somn. Nu facuse nicio miscare. De-a curmezisul patului zacea Rudolf, pana in urma cu o clipa printul imperial al Austro-Ungariei, cu craniul zdrobit groaznic de un foc de revolver tras in tampla dreapta.”

Parerea mea: Pot spune ca de-a lungul anilor am citit de multe ori carti despre Printul Imperial Rudolf, despre tragedia de la Mayerling si despre relatia lui cu Maria Vetsera. Acele carti, pur istorice si pe alocuri speculative, au pictat intregul eveniment in culori oarecum reci si distante. Eram interesata sa aflu felul in care un autor a vazut evenimentul respectiv.

Trebuie sa spun totusi, ca romanul m-a dezamagit intr-o oarecare  masura. Claude Anet a pictat intreaga poveste in culorile romantice ale unei iubiri interzise ce nu poate avea niciodata sorti de izbanda. A aratat stradaniile celor doi indragostiti in incercarea lor de a ramane impreuna si resemnarea la gandul ca nu mai exista decat o singura alternativa pentru a nu se desparti: moartea.

Cu toate acestea, romanul mi-a lasat un gust oarecum fad. Parca totusi nu au fost destul de bine exprimate sentimentele celor doi, din perspectiva pe care a ales-o autorul. In contextul istoric nu pot spune cat de indragostit a fost Rudolf si cat de pure au fost sentimentele Mariei, insa in contextul romanului, odata ales drumul acesta al iubirii fara izbanda, autorul ar fi putut incerca sa exprima totul mai bine.

Ceea ce mi-a placut insa foarte mult a fost felul in care a fost portretizat Rudolf. Puteai vedea in roman un om tanar, macinat atat de viata pe care o ducea, cat si de descendenta lui nefasta. Scurtele aparitii ale Imparatesei au definit si mai bine portretul unui om macinat de nevroze si de lipsa de somn pe care un singur pas gresit il putea arunca in prapastie.

Nota mea: 3.5/5

10 thoughts on “Recenzie: Mayerling de Claude Anet

1. romanele istorice unele ma atrag altele nu , de exemplu vacanta asta mi-ar face placere sa citesc a tarfa zeilor ..regret pentru primul cuvant dar asta e titlul romanului ..sper sa ajung sa o fac si avand in vedere ca tu esti foarte pretentioasa acestei carti i-a lipsit ceva

2. Interesanta descrierea cartii insa e de retinut faptul ca nu e extraodinar acest roman. Ma gandeam pe viitor sa mai iau niste carti din seria Romanul de dragoste. Sa vad intre timp recenzii😀 Si dupa ma decid. Mi-a placut citatul.

3. Nu am citit cartea desi o am in biblioteca; mi-a fost facuta cadou, dar la tine are doar 3.5
    Ai zis tu ca putine carti au peste 5 la tine :))