Debate #6: In ce limba citim?

Crisa a propus o noua tema pentru debate si anume, „in ce limba citim?”

Eu personal și momentan prefer să citesc cărțiile reeditate în limba română pentru simplul motiv că la cărțiile în engleză nu înțeleg fiecare cuvânt și asta mă cam debusolează și pierd din detalii pe care mi-aș dori să le știu. Pe de altă parte, apreciez personalele care pot citi cărți în germană, de exemplu, pentru că știu foarte bine sau chiar vorbesc în casă această limbă.
Desigur, și mie mi-ar plăcea la nebunie să citesc cărțile în limba lor originală, în care au fost scrise pentru că dacă le traduci am impresia ca se pierde ce a vrut autorul cu adevărat să spună… este doar o impresie bineînțeles dar sunt anumite cuvinte care sunt singurele ce pot denumi ceva anume și poate acestea nu există sau nu sunt la fel în toate limbile pământului.

Cred că m-aș simți mult mai aproape de autor dacă am vorbi aceeași limbă deși e ciudat, fiindcă nu simt că am nimic în comun cu autorii români contemporani cât despre cei moderni, am o listuță cu asemenea cărți pe care o s-o încep curând, din curiozitate, sperând la o diferență și o evoluție imense față de, spre exemplu „Amintiri din copilărie”.

Eu studiez acuma germana, trebuie să avansez la maxim și cu engleza după care vreau să mă apuc de spaniolă și apoi rusă. Am o anumită pasiune pentru limbi și mi-aș dori să știu cât mai multe, pentru citit și vorbit.
În ce limbi mai citește lumea?
(Crisa)

6 thoughts on “Debate #6: In ce limba citim?

  1. Foarte frumoasa dezbaterea😀 Eu de fel citesc in romana si in engleza. Este adevarat ca unele cuvinte in engleza pot fi mai greoaie (in Clockwork Angel de Cassandra Clare tot intalnesc cuvinte noi-extrem de multe!) insa doar citind le poti invata. Azi retii cate o expresie doua, maine cate un cuvant doua si tot asa😀
    Imi place foarte mult sa citesc in engleza anumite carti deoarece in romana ar fi ori prea puerile, ori nu ar avea farmec.
    In romana imi place sa citesc deoarece pe langa faptul ca e limba natala pot citi si mult mai repede😀.
    Am o carte in franceza si as vrea sa incerc sa o citesc in vara aceasta. In alte limbi nu cred ca as putea citi😦 In japoneza mi-ar placea sa invat sa citesc dar e foarte greu cu textul lor :))

  2. SI eu am o anumita atractie pentru limbile straine, mi-ar placea sa stiu cat mai multe. Carti insa, nu pot citi decat in engleza si ,desigur romana. La liceu studiez si franceza, dar cum profesoara nu s-a prea ocupat de noi, nici eu nu mi-am prea dat interesul si am cam uitat si ce stiam. Am zis ca vara asta vreau sa ma pun la punct cu franceza. Ma descurc destul de bine cu engleza, fac meditatii cam de 7- 8 ani. Inteleg destul de bine si spaniola, dar sincera sa fiu nu am incercat sa citesc mai mult decat o revista in spaniola. Mi-ar placea mult sa stiu mai bine spaniola si franceza si ,ca si tine sa invat rusa. Si bine ar fi daca as intelege latina, dar asta nu o sa se intample niciodata…

  3. Eu citesc in romana, engleza si franceza. Cu toate ca, asa cum ai spus si tu, sunt cuvinte pe care uneori nu le inteleg, parca esenta o pricep mai bine din limba originala. Pe cand traducerea pierde tot farmecul adevaratei carti, de multe ori fraze care suna excelent in engleza, ei bine, in romana sunt… banale. Plus ca mai patesc cateodata cand citesc in romana sa aud engleza in cap:)) Sau franceza:)) Deci e tot una:D
    Iar in privinta limbilor, oh God, ce mi-ar placea sa stiu japoneza la perfectie si latina. Nici sanscrita nu e exclusa.(da, mereu am avut inclinatii spre chestii mai ciudate-aici niste limbi:D)

  4. Am citit articolul si sunt de acord cu ce ai scris. Si mie mi-ar placea sa stiu vreo 4, 5 limbi la perfectie, macar se le pot citi. Bafta la germana! Mi se pare o limba grea😦.
    Eu mai citesc si in spaniola, mai rarut in engleza. Nu inteleg nici eu toate cuvintele, este frustrant, deoarece poti sa pierzi un detaliu, ceva important.

  5. Eu citesc doar in romana , as vrea sa citesc carti in engleza , dar chiar nuy cred ca as fi in stare , nu stiu prea bine engleza , deci , eu trebuie sa astept sa apara cartile in romana pt a le citi .

Lasă un răspuns

