Recenzie: Uratii

„TOATĂ LUMEA VREA SĂ FIE FRUMOASĂ! E CEVA RĂU ÎN ASTA?

Tally e pe cale să împlinească şaisprezece ani şi… de-abia aşteaptă!
Nu ca să-şi ia permisul de conducere, ci ca să devină frumoasă.
În lumea ei, cea de-a şaisprezecea aniversare aduce cu ea o operaţie care te transformă dintr-o persoană considerată ca fiind de o urâţenie respingătoare într-una uimitor de frumoasă.
Dar noua ei prietenă, Shay, nu vrea să fie frumoasă. Mai degrabă ar risca să trăiască în afara acestei lumi. Când Shay evadează, Tally află care este de fapt adevărul în ceea ce-i priveşte pe frumoşi. Autorităţile o pun pe Tally în situaţia de a alege între două variante la fel de rele: fie o va găsi pe prietena ei şi o va spiona, fie nu va mai fi niciodată frumoasă.
Ca urmare a alegerii pe care o va face Tally, lumea ei se va transforma pentru totdeauna.

Într-o lume a oamenilor extrem de frumoşi, cei normali sunt în pericol.”

Mic rezumat: De cand se stie Tally a asteptat cu nerabdare ziua in care urma sa  implineasca 16 ani, ziua in care in sfarsit avea sa devina frumoasa. Cu toate acestea, cand o intalneste pe Shay cu putin timp inainte de a implini 16 ani, Tally descopera ca exista oameni care nu vor sa devina frumosi. Shay, in schimb, vrea individualitate, iar acest lucru nu il poate gasi decat in Tinutul de Fum. In momentul in care Shay fuge din Orasul Uratilor, viata lui Tally este data peste cap intrucat este perceputa ca fiind complice. Pentru a deveni frumoasa va trebui sa tradeze pe toti cei dragi ei. Va putea oare sa faca acest lucru?

Citate: „Râul urca tot mai sus printre dealuri. De acolo, Tally văzu pajişti goale printre flori, porţiuni de pământ uscat, nisipos. Peticele acestea de pământ reprezentau o imagine ciudată, ca o pictură frumoasă pe care cineva o şmirgheluise.
Se dădu de mai multe ori jos de pe placă pentru a inspecta florile, în căutarea insectelor sau a altor lucruri care să semene descrierii „insectelor cu ochi de foc”. Dar ziua trecea, şi nimic nu căpăta noimă.”

Parerea mea: Am spus de multe ori maine citesc Uratii! Prima data, cand am cumparat cartea, am citit-o pe sarite si nu m-a impresionat prea tare. Apoi am decis sa-i mai dau o sansa si sa o mai citesc o data, de data aceasta in limba engleza. Acum pot spune ca sunt putin confuza in privinta cartii: am apreciat extraordinar de mult actiunea si personajele, insa nu sunt sigura daca mi-a placut, per se, cartea. Confuzia mea vine din felul in care s-a incheiat romanul, insa nu voi intra in detalii, deoarece nu vreau sa stric nimanui lecturarea romanului.

De la primele randuri pe care le-am citit am apreciat unicitatea temei alese de Scott Westerfeld. Asemeni majoritatii romanelor distopice lumea este subjugata printr-o anumita metoda, insa de data aceasta metoda este cea a frumusetii. In vederea eliminarii oricaror bariere sociale, economice si politice, guvernarea lumii post-apocaliptice in care se plaseaza actiunea romanului a decis ca toate relele din lume au pornit de la diversitate. Ca urmare, in aceasta noua lumea, toate persoanele trebuie sa se incadreze intr-un tipar de frumusete, pentru a evita conflictele ce au dus la dezastru in trecut.

Anumite probleme sunt puse punctul pe parcursul cartii, insa fara ca vreunul din personaje sa le admita cu voce tare. Ajungi sa te intrebi: „Cine decide ce este bine?”, „Ce se intampla daca vrei sa fii diferit?” sau „Chiar este atat de usor sa aduci pacea in lumea? Oare nu mai este ceva acolo, in afara granitelor in care traiesti?”. Cititorii nu pot sa nu observe ca ceva este in neregula, ca in ciuda tuturor insistentelor ca lumea este perfecta toate „frumusetile” au ceva care bate la ochi. De asemenea, este de apreciat felul in care autorul descrie noile tehnologii folosite de membrii acestei comunitati, tehnologii ce au la baza, cel putin la prima vedere, protejarea naturii si prevenirea unor noi dezastre precum cele ce au avut loc in vremea „Locuitorilor Ruinelor.”

Personajul principal, Tally Youngblood, este probabil printre cele mai bine conturate protagoniste ale romanelor pe care le-am citit in ultimul timp. Este genul de persoana hotarata, cu idei bine conturate de la care nu poate fi distrasa. Ajungi sa o apreciezi usor, pentru ca este un personaj complex. Este isteata si curajoasa, destul de sarcastica si sigura de alegeri ei, cel putin la inceput. Pe masura ce petrece mai mult timp in Tinutul de Fum dovedeste ca are o minte destul de analitica; ea nu se grabeste sa ii denunte pe rebeli, ci ramane alaturi de ei, invata de la ei si in final, actioneaza cum crede ea ca este mai bine.

Am ajuns la minusurile acestui roman si promit ca sunt cu mult mai putine decat in cazul romanului lui James Patterson. De fapt, toate nemultumirile mele pornesc din doua focare: nehotararea lui Tally si personalitatea lui Shay. De cand a ajuns in Tinutul de Fum si pana s-a decis ce urmeaza sa faca, Tally ar fi avut o mie de momente cand ar fi putut sa spuna adevarul, sa scape de o povara si sa schimbe astfel finalul romanului. Intr-un fel nu o poti condamna ca s-a lepadat greu de invataturile care i-au predicate toata viata, insa la un moment dat a devenit frustrant ca nu a folosit niciuna din acele ocazii care i-au fost puse la dispozitie.

A doua mare problema a mea a fost Shay; de-a lungul cartii nu am putut sub nicio forma sa rezonez cu ea. In unele cazuri mi s-a parut chiar falsa; la inceput a fost un personaj interesant, puternic, hotarat, care parea ca poate sa se lupte cu intreg regimul si sa castige. Insa, de indata ce Tally a ajuns in Tinutul de Fum, Shay s-a transformat intr-un personaj nesigur, deranjat de felul pozitiv in care era vazuta prietena ei de catre anumiti membrii ai Tinutului de Fum. Pe alocuri am perceput-o ca un personaj fara echilibru, transformat in rau mult prea repede.

SPOILER

Aproape ca am fost fericita cand a fost capturata si transformata intr-o frumusete, deoarece in sfarsit nu mai era atat de agasanta. END OF SPOILER!

8 thoughts on “Recenzie: Uratii

1. Asta e una dintre distopiile mele preerate! Nu imi dau seama de ce m-a cucerit asa. Am observat ca uneori prefer unele carti cu popularitate mai scazuta decat altele ce ajung best-sellere. Adica..daca ar fi sa aleg intre Uratii si Divergent sau Legaminte si Jocurile Foamei, sunt sanse mari sa aleg primele variante..Oricum, stai sa vezi cat de mult se schimba situatiile in volumele urmatoare! Cred ca este singura serie in care tot ce gandeai in primul volum ajunge sa se transforme total pana cand ajungi la ultimul!

2. Foarte frumoasa recenzia😀 Imi place si cum ai structurat cu plusuri si minusuri😀
    Am citit si eu cartea si intr-adevar, Shay mi s-a parut falsa pe alocuri *chiar daca poate nu e* insa per total e o carte simaptica😀 Are aventura, un alt fel de aventura fata de ce am citit pana acum. Finalul a fost cum a fost, ce sa ii faci. Ca sa ne faca sa citim in continuare cartile😀..