Recenzie: Vrajitor si Vrajitoare

„Povestea începe (sau se sfârşeste) asa…

E copleşitor. Un număr de feţe furioase care-ar putea umple un oraş mare, holbându-se la mine de parcă aş fi un criminal periculos. Stadionul e plin la întreaga lui capacitate. Sute de mii de feţe curioase, lipsite de compasiune, sau cel puţin indiferente…
Şi nu există ochi umezi, ca să nu mai vorbim de lacrimi. Nici cuvinte de protest. Nici bătăi din picioare. Nici pumni ridicaţi în semn de solidaritate.
De fapt, în timp ce ceasul numărătorii inverse licăreşte intermitent pe ecranele gigantice de la ambele capete ale stadionului, se pare că asta o să fie ultima noastră zi.
Îl văd pe fratele meu, Whit, întrebându-se dacă există din asta o ieşire de ultimă clipă. O văd pe mama plângând încetişor pentru Whit şi pentru mine. Îl văd pe tatăl meu, cu silueta înaltă gârbovită de resemnare, zâmbindu-ne mie şi fratelui meu – încercând să ne aducă aminte că n-are niciun rost să fim nefericiţi în ultimele noastre clipe pe această planetă.
Dar o iau prea repede. Mai sunt multe de povestit înainte să ajung la amănuntele execuţiei noastre publice. Aşadar, să ne întoarcem puţin în urmă…”

Mic rezumat: In urma cu cateva saptamani lumea era inca normala. Insa, lucrurile se schimba repede si odata cu ascensiunea la putere a Noului Ordin, diferit incepe sa devina periculos, iar justitia dispare inlocuita cu un simulacru. Wisty si Whit, protagonistii acestui roman, descopera pe pielea lor acest lucru cand se trezesc luati din casele lor de catre politie si aruncati in inchisoare unde sunt torturati si lasati sa flamanzeasca. Ca si cand toate acestea nu ar fi suficiente, ei afla si ca sunt vrajitori. Insa, cand o profetie le bantuie vietile, cum vor putea sa scape si sa ajute lumea sa redevina ce a fost?

Citate: „Iată- i. Soldaţi care mărşăluiesc pe strada noastră. Sute la număr, vizibili, ca în plină zi, în lumina a vreo şase reflectoare fixate pe camioane. Un singur gând mi se învârtea nebuneşte în cap: Asta nu se poate întâmpla. Asta nu se poate întâmpla. Asta nu se poate întâmpla.”

Parerea mea: Cand mi-am facut bagajul pentru munte am inceput sa umplu un ghiozdan cu carti. Aveam deja Uratii ebook pe telefon asa ca am mai adaugat cartile primite de la Adevarul Shop din seria chicklit, Micutele Mincinoase volumul 1, Nono si a mai ramas destul loc pentru inca o carte. Nu stiam ce sa mai aleg asa ca m-am vanturat o vreme prin fata bibliotecii pana am pus mana pe Vrajitor si Vrajitoare si am pus-o si pe ea in ghiozdan. Dupa descrierea fabuloasa de pe spatele cartii eram destul de curioasa in legatura cu actiunea si personajele.

Sa incep cu partile care mi-au placut cu adevarat. Pentru inceput am apreciat faptul ca James Patterson a schimbat tema generala a eroului singular intalnita in majoritatea romanelor distopice si a ales sa indrepte lumina reflectoarelor catre doi frati, Wisty si Whit. In acest fel descoperim niste personaje care nu sunt singure, rupte de langa cei dragi, ci niste personaje mai puternice care iau energie unul de la celalalt si se sustin reciproc pentru a nu esua. Diferenta de varsta dintre cei doi ( el 18 ani, ea 15 ani ) surprinde cu brio deosebirile dintre doua personaje aflate in momente diferite ale vietii. Whit este preocupat de scoala si de disparitia iubitei sale Celia, pe cand Wisty este surprinsa la varsta rebeliunii cand nimic nu ii face pe plac, iar scoala este o corvoada de care poate scapa daca se chinuie putin.

Romanul este narat la persoana I, prezentand alternativ, punctul de vedere al unuia dintre cei doi frati. Am apreciat faptul ca autorul poate jongla cu usurinta intre punctele de vedere ale celor doi, pastrand in acelasi timp amprenta specifica personalitatii fiecaruia. Wisty este sarcastica, ironica si tumultoasa, pe cand Whit este mai calm, mai logic, insa la fel de ironic si de incapabil de a se abtine in anumite momente. Actiunea este foarte alerta, romanul te tine in priza de la prima pagina la ultima ( care  te va surprinde ) si nu simti ca te plictisesti niciun moment. Ajungi sa vrei sa stii ce se intampla mai departe, daca vor indeplini cei doi frati profetiile si cat de curand vor putea fi reuniti cu familia lor.

Ajungem acum si la minusurile romanului, caci a avut unele, destul de mari din punctul meu de vedere. Tinand cont ca este primul volum din serie, foarte multe lucruri nu sunt lamurite si ajungi sa fii oarecum nedumerit. De exemplu, autorul nu explica felul in care era oranduita lumea inainte venirii celor de la Noua Ordine si daca pe atunci vrajitorii convietuiau cu oamenii normali. Traiau oare ascunsi sau era cunoscut faptul ca exista si oameni cu puteri speciale? Se pune de asemenea problema Zidului Profetiei… de unde a aparut? Stia toata lumea de el?

Mergand mai departe ajungem la personajul negativ, Cel Care este Unic. Sincera sa fiu, cand am auzit numele sau prima data, mai corect felul in care isi ascunde numele, m-am gandit imediat la Cel-Al-Carui-Nume-Nu-Trebuie-Rostit adica Voldemort din Harry Potter. In schimb, cand a aparut personajul negativ – „Un barbat chel, extrem de impunator” – am avut a strafulgerare a lui Lex Luthor in varianta James Patterson.

SPOILER!!!

Pe masura ce romanul continua aflam defapt ca si Cel Care este Unic este un vrajitor cu puteri foarte mari. Per total avem o frumoasa combinatie intre Voldemort si Lex Luthor. Trebuie sa recunosc ca acest lucru nu m-a incantat foarte tare, mai ales ca odata ce am trecut de similitudinile cu alte personaje am ajuns la concluzia ca si Regele din Eve care nu apare niciun moment pe parcursul primului volum prezinta mai mult interes pentru mine decat Cel Care este Unic.

End Of SPOILER

Pe parcursul romanului am mai dat si peste alte referinte catre alte romane fantasy care nu m-au incantat foarte tare. Am citit undeva ca „Vrajitor si Vrajitoare” ar trebui sa fie o carte in care Harry Potter intalneste Jocurile Foamei.

Din fericire nu am gasit referiri la Jocurile Foamei, insa idei preluate din Harry Potter erau. Avem un personaj transformat in dihor ( trecand peste faptul ca mi se pare o idee copiata din Harry Potter, Byron mi se pare un personaj GENIAL! La inceput este mult mai interesant ca Cel Care este Unic, iar pe parcurs devine absolut simpatic ), niste creaturi numite Cei Pierduti care fac atmosfera din jur sa se raceasca, absord caldura celor vii, mananca suflete si sunt descrisi in felul urmator: „nu exista piele, doar un fel de suprafata licaritoare, intunecata acolo unde te-ai fi asteptat sa vezi o frunte, doi obraji, un nas…” ( isi mai aduce si altcineva aminte de Dementori din descrierea aceasta sau sunt eu mai aiurita de felul meu?🙂 ). Mai mult, ca in orice roman fantasy care se respecta, exista diferente temporale intre lumi paralele asa ca doua ore in Tinutul Umbrelor sunt o luna in Lumea Reala. ( *cough* Narnia si altele *cough* ).

O sa inchei acum pentru ca probabil v-am plictisit🙂
A citit cineva pana la final?

Nota mea: 3.5/5

18 thoughts on “Recenzie: Vrajitor si Vrajitoare

1. Eu nu am citit cartea insa am auzit multe persoane care au gasit *cough* minusuri. Sper sa imi placa mai mult decat am speranta ca va fi insa what the heck e cu numele Cel Care este Unic?!?! :)) Simt un copy enorm dupa HP aici. Trist ce sa zic insa sa speram ca si continuarea seriei e mai.. buna ~~
    Frumoasa recenzia >:D<

2. Eu am citit până la final, excepție făcând spoiler-ul. :] Părea și încă pare o carte bună, dar cred că îmi mai acord și eu un pic răgaz până o s-o citesc.🙂 Cel care este unic.. și totuși aduce cam a multe alte personaje ficționale pentru cineva unic. 🙂

1. Hehehe, stau 7 zile, dar citesc foarte repede ( citesc seara cand oricum nu mai am ce face ). Am mers la Brezoi si la Ramnicu Valcea, m-am plimbat pe malul Oltului, am facut poze si am fost la piscina cu apa termala😀 Din pacate drumetiile ies din discutie pentru ca sunt cu bunicii. Dar am avut grija sa nu ma rezum doar la lectura. Oricum nu am de gand sa citesc tot ce am luat cu mine, dar am zis sa am varietate.