Recenzie: Surorile Boleyn

Romanul a fost ecranizat de studiourile Miramax, intr‑o productie ce ii are drept protagonisti pe Scarlett Johansson, Natalie Portman si Eric Bana.

Distins cu premiul Parker Romantic Novel of the Year (2002) si cu premiul Romantic Times pentru biografie fictionala, romanul Surorile Boleyn (2001) descrie rivalitatea dintre Mary si Anne Boleyn si lupta lor pentru dragostea si favorurile regelui Henric al VIII‑lea. La paisprezece ani, Mary atrage atentia regelui si, desi casatorita cu Sir William Carey, este constrinsa de familie, pentru care ea si Anne nu sint decit niste pioni in jocul puterii, sa devina amanta acestuia. Legatura lor dureaza citiva ani, timp in care Mary ii daruieste lui Henric, macinat de gindul ca va muri fara mostenitori, un baiat si o fata. Curind insa, ambitioasa Anne reuseste sa intre in gratiile regelui si sa‑l convinga sa o repudieze pe Caterina de Aragon si sa o ia pe ea de sotie, in ciuda impo­trivirii Bisericii. Neputinta de a‑i darui regelui un mostenitor, legaturile incestuoase si adultere si intrigile sale o vor sorti in cele din urma esafodului, dar sora ei mai tinara, din perspectiva careia este povestita intreaga actiune a cartii, se bucura de sansa unei vieti noi, departe de stralucirea si primejdiile curtii regale.

„Surorile Boleyn este povestea fascinanta a unei familii renascentiste hotarite sa urce cit mai sus cu putinta in ochii si favorurile curtii lui Henric al VIII-lea, oricare ar fi pretul pe care l-ar avea de platit.” (Kirkus Reviews)”

Citate: „Erau anii indelungati de rivalitate si apoi unitatea fortata si,mereu, de desubtul iubirii reciproce pe care ne-o purtam, sentimentul ca una dintre noi trebuia s-o intreaca pe cealalta. Cum puteam sa-i transmit un singur cuvant care sa confirme toate acestea si totodata sa-i spuna ca o iubeam, ca ma bucuram pentru ca ii fusesem sora, cu toate ca stiam ca din cauza ei ajunsese unde ajunsese si il adusese si pe George in aceeasi situatie? Ca, desi, n-aveam s-o iert niciodata pentru ceea ce ne facuse tuturor, intelegeam in acelasi timp, complet si pe deplin?”

Parerea mea:  Am primit Surorile Boleyn de la libraria online Libris ( de unde se pot comanda carti, online, in limba romana, dar si carti in engleza ) spre a-i scrie recenzia. Pot spune ca eram extrem de curioasa in privinta Surorilor Boleyn, intrucat am auzit numai lucruri bune despre carte si despre film. Am asteptat cu vizionarea filmului, pentru a citi intai cartea si a putea face o comparatie. Pot spune ca nu am fost dezamagita de aceasta. Romanul m-a ajutat sa vad societatea din acele vremuri si din alte puncte de vedere. Punctul de vedere este al lui Mary Boleyn, sora mai mare a faimoasei Anne Boleyn, cunoscuta de noi acum ca  „Anna celor 0 mie de zile.” Aceasta carte se invarte in jurul dorintei aprige de putere pe care o are familia celor doua surori, familie care stie ca singura metoda prin care poate castiga puterea este ca una din surori sa daruiasca regelui un fiu legitim.

Este foarte interesanta diferenta dintre cele doua surori. M-a atras inca din trailerul filmului aceasta diferenta ( „One sister followed the rules, the other defied them,” ) iar acest lucru a fost foarte bine definit in roman. Mary este sora blanda si cuminte, care face intotdeauna ce i se spune si nu are ca unic scop puterea, pe cand Anne, desi mult mai inteligenta si mai spirituala, este manata de o ambitie care o duce la pierzanie. Jocurile curtii iti atrag atentia si te fac sa speri pe de o parte ca totusi, poate nu era chiar asa, si pe de alta parte sa multumesti ca nu te-ai nascut in vremea aceea. Sincera sa fiu as fi preferat sa fiu „om de rand”, decat nobila, daca tot ce puteau aspira fetele nobile erau sa fie vandute precum vitele celui care oferea mai mult si care avea mai multa putere.

Ce nu m-a atras foarte tare la cartea Phillipei Gregory a fost faptul ca din punct de vedere istoric ea are destul de multe inadvertente. Da, inteleg ca este „historical fiction” si „chick lit”, dar consider ca autoarea a deviat destul de mult de la linia istorica. Se stie acum, aproape sigur, ca Mary era sora mai mare din familia Boleyn si nu era sub nicio forma atat de nevinovata cum este ea portretizata in carte. Ba, mai mult, se presupune ca a fost alungata de la curtea Frantei tocmai datorita promiscuitatii sale. Mai mult, fratele lor George nu era homosexual, in ciuda anumitor teorii, si nu era nici implicat intr-o relatie incestuala cu sora lui, Anne.

Cu toate acestea, mi-a placut stilul in care este scris romanul. Este plin de drama si de intriga, si arata un lucru foarte important in istorie: faptul ca Anne a ajutat la detronarea lui Catherine de Aragon a pus toate reginele urmatoare, inclusiv pe Anne insasi intr-o situatie precara, pentru ca a creat un precedent. Astfel, lumea s-a gandit: „Daca am putut sa o dam la o parte pe Catherine de ce nu si pe Anne, si pe… „. In felul acesta a putut Henric al VIII-lea sa ramana in istorie cu sase sotii. Chiar daca „Surorile Boleyn” nu intra in randul acelor carti care sunt 100% corecte din punct de vedere istoric, stilul autoarei compenseaza acest lucru.

11 thoughts on “Recenzie: Surorile Boleyn

1. mie mi-a placut mult aceasta carte. oricum, imi place cum scrie Philippa Gregory si am citit aproape tot ce a fost tradus la noi (n-am citit inca „Doamna apelor”). cartile ei poate ca nu sunt corecte, istoric vorbind, dar mie mi-au oferit o imagine de ansamblu si mi-au oferit informatii de bun-simt in legatura cu acele timpuri.:)

2. Cartea asta vreau si eu sa o citesc, trebuie doar sa-mi fac timp pentru ea (nu cred ca se citeste asa usor). Desi, nu este corecta si precisa dpdv al istoriei, ramai cu o umbra de istorie dupa ce citesti aceasta carte.
    Eu am vazut filmul, acum 2, 3 ani si mi s-a parut interesant, nu stiam nimic despre Henric al VIII-lea, despre surorile Boleyn, despre fata lor Elizabeth.. Dupa vizionarea filmului am cautat pe google persoanjele si am citit despre ele pe wikipedia.
    O sa-mi fac timp si pentru carte, nu stiu cand am sa reusesc, dar am sa o citesc. Nu este o carte pentru toata lumea, daca nu te atrage genul sau istoria.. (asa cred eu).
    In seria The Tudors mai dam peste aceste personaje.
    Mai este o carte, inainte sau dupa asta, nu?