Nervi + intrebare pentru voi

Ok, o sa ating o tema ceva mai delicata, dar o voi face la modul general si sunt foarte curioasa sa va aud parerile. Astazi in timp ce eram pe o anumita pagina de facebook ( nu voi mentiona pagina intrucat chiar nu are rost ) dedicata unui anumit autor si operelor sale am citit o postare scrisa de admin-ul acelei pagini in care ii ruga pe toti cei care sunt „agnostici, atei și alte secte de acest tip” sa nu mai dea like paginii respective intrucat autorul era catolic si opera este crestina ( nu sunt de acord cu aceast lucru, dar nu voi intra in polemici de acest fel ). Admin-ul acela considera ca un ateu/agnostic/budist/evreu/etc. nu poate fi fan-ul unui autor crestin si a operelor sale cu influente crestine.

Dupa cum am zis nu voi intra in polemica respective. Nu sunt de acord cu ce considera acea persoana despre opera unui autor care mie mi-e foarte drag si pe care l-am studiat pe indelete, dar nu am rabdare acum sa intru in astfel de debate-uri. Ceea ce vreau eu sa va intreb este urmatoarea: credeti ca are importanta ce religie esti ( sau daca esti ateu ) atunci cand citesti o carte, fie ea si cu tente religioase? Credeti ca o persoana cu alte credinte nu poate simti/intelege o carte doar pentru ca este scrisa de un autor de o alta religie?

Eu una sunt de parere ca poti sa crezi si in vantul turbat, iar asta nu te va opri sa vezi frumusetea unei opere chiar daca paginile ei prezinta ceva cu care tu nu esti de acord si chiar daca autorul ei are anumite convingeri.

Sunt curioasa sa aud parerile voastre.


6 thoughts on “Nervi + intrebare pentru voi

  1. Este clar ca respectiva persoana care face astfel de discriminari, are niste probleme si anume, nu ii poate accepta pe cei din jur asa cum sunt. Este foarte trist cand vezi astfel de oameni, care nu pot face abstractie de anumite lucruri care ne definesc pe fiecare in parte. Oricine poate intelege o carte, persoana si nu numai, indiferent de religie, sex. Faptul ca unii desconsidera acest lucru dovedeste cat de „vasta” ii este gandirea. A nu ii accepta pe cei din jur asa cum sunt inseamna a nu te accepta pe tine in societate.
    Noi sa fim sanatosi si respectivul si fereasca-ne sfantul de respectivul si de cei care ii judeca pe cei din jur dupa religia lor.

  2. Cred ca are importanta in masura in care poti sau nu sa intelegi anumite aspecte mentionate sau sugerate in carte. Imi vine in minte acum romanul Versetele Satanice, ce face referire la anumite idei si mituri din islam pe care nu am reusit sa le inteleg din simplul fapt ca nu cunosc prea multe despre religia aceea. Pentru mine a fost doar o carte mai mult sau mai putin obisnuita, insa avand in vedere faptul ca autorul a primit o condamnare la moarte pentru aceasta, e clar ca foarte multe chestii mi-au ramas ascunse.
    De asemenea, cred ca pentru persoanele cu adevarat religioase, unele carti pot avea alte sensuri si pot lasa cu totul alte impresii fata de cum i-ar lasa unui ateu sau agnostic. Spre exemplu, in romanele Atentatul de Khadra Yasmina sau Teroristul de John Updike, eu am tendinta sa judec personajele centrale pentru ideile si faptele lor. Un cititor musulman poate ca ar intelege – cel putin pana la un punct – trairile protagonistilor si nu ar fi atat de critic ca mine.
    Sau in Arsa de vie, de Suad si Divortata la 10 ani de Nujood Ali… din nou, pentru mine sunt doar niste povesti socante si atat. E atat de departe lumea aceea si ideile respective cu origini religioase incat nu pot privi cartile altfel, chiar daca stiu ca e vorba de ceva real. Imagineaza-ti in schimb modul in care aceste romane sunt primite de catre femeile musulmane. Indiferent daca au trait ceva atat de grav. Sau de catre barbatii musulmani ce inca respecta intru totul vechile traditii – care la ei se leaga implicit de religie.
    Revenind la crestinism.. Eu primesc foarte relaxat aproape orice tip de poveste, indiferent de cat de indrazneata, controversata, erotica sau mai stiu eu cum ar fi. Insa cineva care considera ca e inacceptabil sa faci sex inainte de casatorie de exemplu, ar avea probabil o reactie extrem de violenta la o carte de genul.. Povestea lui O, care e axata pe practicile BDSM. Sau la una in care apar personaje gay.
    Nu sunt de acord cu ce ai spus ca ai vazut pe pagina aceea de FB, insa pana la urma, daca acea persoana a infiintat pagina, are dreptul sa isi selecteze vizitatorii in orice mod vrea. Si de asemenea, sa isi si expuna parerile, chiar daca par extreme.
    Oricum, ai fi surprinsa cati habotnici exista inca si la noi. Am dat la un moment dat peste niste bloguri romanesti religioase – nu mai retin daca erau crestine sau penticostale sau altfel – si cateva zile am citit non stop. Pur si simplu nu imi venea sa cred ca in Romania, in 2012 mai exista astfel de oameni! Se vorbea de exemplu de nu stiu ce cipuri care se introduc in buletine sau pasapoarte. Si care, potrivit unora de acolo, urmeaza sa fie implantate in cativa ani si in organismul uman. Si care cipuri, bineinteles, sunt livrate direct din iad de catre Fiara/Satana…etc Iar unii cititori de acolo povesteau si cum au renuntat pana si la folosirea unui card bancar care cica avea acel cip, pentru ca venea de la Diavol si au observat ei cum li se intamplau numai lucruri rele de cand il aveau.. Blogurile respective aveau mai multe comentarii pe postare decat am strans eu intr-un an cred.. La toate postarile😀 Asa ca..nu te mai mira de nimic de genul acesta..

    Scuze pt cat am scris :)) Odata ce am inceput, mi-au tot venit mai multe ganduri

  3. interesant, la modul neplacut.
    parerea mea e ca iubirea este rezervata oamenilor inteligenti, iar cei destepti se pot bucura de ceva/ cineva doar prin respect si accespare. DAR se pare ca adminul respectic e cam.. mediocru. nu ma refer la scriitoar deoarece el practic nu a transmis nimic. poate de teama de a pierde fanii, si a crea alte situatii nedorite, SAU pur si simplu nu stie ce face omul care-l reprezinta pe o pagina sociala.
    e trista situatia.
    unele religii sunt mai putin tolerante cu altele, si poate se gandesc ca cine stie ce dogma se gaseste in acele carti. acum totul depinde de recenziile cititorilor si de marimea orizonturilor deschise celor ce-i citesc opera. mai cred ca suntem diferiti din fericire si ca nu conteaza culoarea pielii sau a parului, sau numarul de carti citite sau dintii fara carii sau religia sau pozitia pe glob ca 2 oameni care au citit aceeasi carte sa nu aiba ce vorbi.
    e trist.
    ar trebui sa-i scrii adminului, sa-i dai ideea de a republica opera si de a scrie pe coperta : doar cei care sunt adeptii acestei religii sa citeasca cartea, ceilalti nu va chinuiti, nu veti intelege!

    1. Scriitorul nu are cum sa raspunda, deoarece a murit in urma cu cateva decenii🙂 Insa, daca ar fi trait nu cred ca l-ar fi deranjat exista oameni de alta credinta care ii apreciaza opera.

  4. Eu sunt total de acord cu tine. Nici in viata de zi cu zi nu ar trebui sa conteze religia in relatiile dintre oameni, mite atunci cand citesti o carte scrisa de cineva care nu e ” convertit” la aceeasi religie.

Lasă un răspuns

