Intrebare pentru voi: Cum decideti ca o carte este buna?

Am tot vazut argumente pe diferite bloguri sau pe Facebook in care o parte din literatura contemporana era criticata, iar anumite persoane se plangeau ca unii oameni in zilele de azi citesc numai carti proaste. Ca urmare, vreau sa va intreb pe voi: „Cum decideti ca o carte este buna sau proasta?”

Dupa parerea mea, aceste lucruri sunt subiective. Pana la urma statutul de carte buna este dat tot de oameni, nu de o instanta superioara 100% obiectiva. Noi suntem cei care decidem daca romanele pe care le citim sunt bune sau rele. De exemplu, eu pot sa strig sus si tare ca operele lui J.R.R.Tolkien sunt niste opere de geniu, ca romanele sale trebuie citite si ca scrierile lui sunt exceptionale, deoarece aceasta este parerea mea. Insa, la fel de bine poate sa vina altcineva, care a citit Hobbitul, Stapanul Inelelor sau Silmarillion-ul si sa spune ca din punctul lui de vedere sunt niste romane plictisitoare sau fade ( am dat peste oameni care au aceasta parere ). Nu cred ca exista cineva care poate spune cu certitudine: „Aceasta este o carte buna,” iar toti cei care citesc acea carte sa raspunda „Da, asa e.”

Deci, ce parere aveti? Credeti ca putem pune astfel de etaloane si sa fim obiectivi in acelasi timp? Sau ideea de carte buna, carte proasta este pur subiectiva?


13 thoughts on “Intrebare pentru voi: Cum decideti ca o carte este buna?

  1. Pentru mine o carte e buna daca-mi provoaca emotii puternice, daca ma face sa ma atasez de personaje, daca ma face sa-mi pun intrebari, daca-mi schimba viziunea asupra vietii, a lumii sau a modului meu de a gandi, daca ma imbogateste, daca-mi adauga sau imi aduce la lumina o noua fateta a personalitatii mele.
    Iar o carte „clasica”, dupa parerea mea, are unul sau mai multe dintre aceste efecte asupra mai multor oameni.
    Am prea putine carti pe care le consider cu adevarat bune, probabil din cauza standardelor ridicate, impuse dupa ce am citit cartile lui Tolkien… Dar sunt si putine carti pe care le consider cu adevarat proaste. Twilight si 50 Shades of Gray se numara printre acestea pentru ca eu cred ca pot avea un profund efect negativ asupra persoanelor naive sau nesigure de sine, care ar considera ca abuzul sau co-dependenta sunt acceptabile sau chiar de dorit. (Asta nu inseamna ca as interzice aceste carti.) In afara de acestea, whatever floats your boat is good.🙂

  2. Hmm e interesant de discutat! Eu, personal, sunt putin sceptica in privinta literaturii contemporane. De fapt, nu e vorba neaparat de scepticism, pentru ca inca nu am reusit sa citesc prea multi autori(pana acum l-am gasit doar pe John Green care mi-a placut enorm) dar mai am multe titluri clasice de citit si nu o sa ma apuc sa citesc un ”Fifty shades of grey” sau un ”Twilight” pana cand n-am citit tot ce se poate din Dostoievski, Tolstoi, Hugo, Tolkien, Dickens, Agatha Christie, James Joyce, Gogol si lista continua. Mi se pare nedrept fata de ei, pentru ca pana la urma ei sunt modelele pentru majoritatea autorilor contemporani. Si nu inteleg cum cineva poate sa se margineasca la cartile teenage cand sunt atatea opere cu adevarat deosebite. Poate sunt doar subiectiva…
    Oricum, revenind la intrebare, in primul rand, eu imi dau seama daca vreau sa citesc o carte sau nu, dupa autor(daca imi e cunoscut, bineinetels), apoi dupa perioada in care a fost scrisa, dupa plot si mai sunt carti care imi sunt recomandate de oameni de incredere si atunci ma apuc pur si simplu de citit😀 Partea cu carte buna sau nu e strict subiectiva si cred ca tine de ce/cine suntem noi, ce ne place, ce asteptari avem, ce vrem sa fim etc.
    Never stop reading! ^_^

    1. Asta cred si eu:pana nu termin de explorat clasicii,nu incep carti noi.Am citit cateva noi si m-au dezamagit:Jurnalul unui gigolo,Hannibal in spatele mastii,Frumosii,Moarta si inviata,s.a.

      1. Din pacate, sunt pe nicaieri cu titlurile noi asa ca n-am auzit de cartlie despre care ai spus😀 Insa, ma bucur ca mergi pe mana clasicilor🙂
        La capitolul carti noi, eu am incercat The Fault in Our Stars – John Green (pe care ti-o recomand, daca n-ai citit-o deja😀 ) si mi-a placut. Sper sa reusesc sa citesc si celelalte carti ale lui(sunt inca vreo 3 daca nu ma insel). E singurul care m-a convins ca merita. Abia astept sa treaca perioada BAC+admitere ca sa ma pun serios pe citit😀

  3. In mare parte sunt de acord cu „dumbyd”, insa cred ca majoritatea hotaraste daca o carte e buna sau nu.
    Cred ca, in momentul in care se vinde in milioane de exemplare, acea carte e BUNA. As putea zice aici, Harry Potter (se putea altfel :)) ), cred ca si „Stapanul inelelor” si „Cantec de gheata si foc”.

    1. Aici nu sunt de acord :)) Fifty shades of grey s-a vandut in vreo 70 de milioane de exemplare, iar aia numai carte buna nu este :)) Cred ca este undeva in top pe scara cartilor proaste. La fel si Twilight!

      1. Eu nu ma voi lua de cei care au citit cartile acelea. Gusturile nu se discuta si dupa cum a zis Alina mai sus ” whatever floats your boat is good”, insa asta nu inseamna ca acele carti sunt literatura de calitate. Desi, cine stie ce vor ajunge in viitor daca au avut atata succes acum :)) Mi-e groaza sa ma gandesc.

  4. E foarte simplu sa iti dai seama daca o carte e buna sau nu. Te uiti la felul in care e scrisa, la constructia personajelor, la plot, la ideile din spatele cartii, etc. Daca cuiva ii place o carte nu inseamna ca acea carte e si buna si e nevoie de curaj si inteligenta pentru a recunoaste asta. Si mie imi plac multe carti care nu sunt in niciun caz bune, dar intotdeauna recunosc asta. Am si scris un articol intreg pe tema asta

    1. Plotul, constructia personajelor, ideile din spatele cartii, intr-adevar sunt elemente importante, dar depind foarte mult si de perioada in care a fost scrisa cartea. O vreme foarte lunga carti care acum sunt considerate bune sau foarte bune au fost ignorate sau blamate tocmai din cauza acestor factori. Poate erau prea radicale pentru vremurile in care erau scrise sau prea diferite. Conteaza foarte mult si sentimentele transmise prin cartile respective, dar si felul in care interpreteaza fiecare lucrurile.

      Dupa parerea mea Shogun este o carte extraordinara si foarte importanta in istoria universala. Insa, despre aceeasi carte, o profesoara de limba romana a spus ca este „prea putin importanta”, „mult prea greoaie” si ca in viitor nu va mai fi apreciata. De aceea zic eu ca totul este subiectiv. Cine are dreptate in privinta aceasta? Eu care imi bazez parerile doar pe sentimentele personale si pe comparatia cu alte carti? Sau profesoara respectiva care a facut o facultate in acest domeniu?

      Am citit multe YA-uri aparture in ultimii doi ani si nu pot spune ca as cataloga vreuna ca fiind carte buna ( poate doar Jocurile Foamei si Under the Never Sky ). Au fost carti placute, usor de citit si cam atat. Insa, la fel de bine, multe dintre aceste carti sunt considerate in strainatete romane extraordinare.

Lasă un răspuns

