Devin traducerile din ce in ce mai proaste?

Am fost, sunt si voi fi intotdeauna fana a cartilor vechi. Imi place hartia ingalbenita, ador sentimentul de a-ti trece degetele peste filele unei carti vechi si de a da de eventualele semne lasate de trecerea anilor cum ar fi colturile putin indoite sau petele lasate de flori presate intre filele cartii. De asemenea, un alt lucru pe care il apreciez peste masura la cartile vechi sunt traducerile. Unele sunt extraordinare si transmit ideea cartii complet. Altele sunt foarte bune si nu stirbesc aproape deloc din lecturarea romanului, chiar daca poate nu reusesc sa transmita aceleasi sentimente ca originalul. Insa, rar, foarte rar mi-a fost dat sa gasesc traduceri proaste cu greseli gramaticale in cartile vechi.

Din pacate, aparent acest lucru nu mai este valabil si pentru traducerile noi. Din ce in ce mai multe carti nou aparute peste care dau sunt pline de greseli gramaticale, de greseli de scriere sau pur si simplu spun cu totul si cu totul altceva decat este scris in varianta originala si traducerea nu prinde deloc ideea cartii. Exista, desigur, traducatori extraordinari si in ziua de astazi, nu disput sub nicio forma acest lucru. Insa, mi se pare ca exista si foarte multi traducatori de duzina care nu ar avea ce sa cauta sa traduca romane clasice sau chiar contemporane. Am doar eu impresia aceasta?


10 thoughts on “Devin traducerile din ce in ce mai proaste?

  1. Sunt de acord cu tine. Am intalnit si eu greseli in cartile traduse in ultimii ani si cu toate ca e normal a gresi omeneste pe vremuri nu se gresea asa mult cand era vorba de o carte. Traducerile proaste sunt cele mai triste si de multe ori cititorului ii este furata placerea de a intelege cu adevarat stilul original al autorilor straini. Sa speram ca pe viitor se va tine cont de calitate si nu de cantitate.

  2. Asta e motivul principal pentru care am renuntat in mare parte de a cumpara carti in romana. Si cand cumpar, o fac un pic cu strangere de inima. Pacat. O alta problema devine si publicarea cartilor la noi. Mi se pare mie sau sunt alese din ce in ce mai des numai carti mediocre?

    1. Nu cred ca ti se pare. Si mie mi se pare ca aleg carti din ce in ce mai proaste in defavoarea romanelor bune si complexe ( cu exceptia catorva edituri ). Prefera comercialul in detrimentul calitatii.

  3. Să știi că în ultimul timp și eu dau parcă tot mai des peste fel de fel de greșeli. Am găsit câteva chiar și în Numele Vântului de Patrick Rothfuss. Nu știu de ce, dar acolo chiar nu mă așteptam să găsesc.
    Mare problemă e că le observ întotdeauna și mă râcâie pe creieri

    1. Apropo de Numele Vantului: merita sa ma apuc de serie chiar daca volumul 3 inca are publication date undisclosed? Am inteles ca este o carte extraordinara, dar mi-e teama sa nu fac ca si cu Eragon sau alte serii unde pana a aparut ultimul volum nu mai tineam bine minte ce s-a intamplat in primul.

      1. Eu zic că merită cu vârf și îndesat. Eu sunt extrem de entuziasmată, nu am avut niciodată așa de marti așteptări de la următoarele volume ale unei serii. Numai chestii minunate o să citesc, sunt convinsă.
        Apucă-te de ea, trust me

      2. In cazul acesta o sa risc si o sa ma apuc de ea🙂 Sper sa nu se termine in coada de peste volumul 2, dar oricum pana sa ajung la el mai dureaza.

  4. Momentan incerc sa citesc cat mai multe carti scrise de autori romani asa ca in ultima vreme nu prea am luat contact cu cartile traduse.
    De-a lungul timpului am mai intalnit si eu o greseala, doua de gramatica (poate si mai multe, dar eram prea atenta la firul narativ ca sa bag de seama), dar de obicei nu le dau prea mare importanta, a gresi e omeneste.

  5. Am intalnit destule carti cu traduceri extrem de proaste. Cateva verbe puse aiurea pot distruge complet farmecul unei carti, si mai ales pot elimina cheful de a citi acea carte. Ai foarte mare drepate in legatura cu traducerile. Pur si simplu, cred ca aceasta meserie nu e pentru toata lumea.

Lasă un răspuns

